tisdag 10 maj 2011

Emil och griseknoen!

Filmen om Emil och griseknoen var en av favoriterna när jag var mindre. Jag minns att jag också ville bo på en gård med grind så jag också kunde tjäna pengar som "grindpojke" för att sedan använda dem på auktion. Allt Emil gjorde verkade så genomtänkt på något sätt, han klurade alltid ut en lösning på något. Scenerna från auktionen i Backhorva där Emil stoppar slagsmål med en brandspruta och dricker sockerdricka så det står härliga till, är något man verkligen minns.

Emil räddar sedan livet på en liten nyfödd gris, han lär denna grisen både att sitta fint, hoppa högt och många andra konster. När Emil och griseknoen sedan får i sig de jästa bären från mamma Almas körsbärsvin blir de båda berusade och Emil avlägger nykterhetslöfte. Just denna scen har fått en del starka reaktioner då vissa tycker att den uppmuntrar till berusning hos unga. Men jag tror varken jag eller något annan barn, när de sett denna scen, någonsin tänkt -"Ååh, Emil blir full av körsbär, det vill jag också prova!". När man var liten såg man det bara som en rolig film. Jag tror att de flesta som såg Emil och griseknoen som barn kan hålla med om detta, eller hur?


"Roligt å roligt, griser SKA inte ha roligt. Griser ska det bli julskinka av" -Anton Svensson

Se klipp Från Emil och Griseknoen här! 

1 kommentar:

  1. Haha den går för fullt på tv 1000 nu. kollade på den senast i förrgår. Den är fortfarande lika bra! O alla hyss o lurigheter som denna pojken som egentligen är välldigt snäll gör. :) Bra skrivit!

    // Jussan!

    SvaraRadera